Bos Flowers & Orchids: een vooruitstrevend familiebedrijf

Bos Flowers & Orchids kent een mooie historie van 125 jaar. Het is een echt familiebedrijf, waar inmiddels de derde en vierde generatie actief zijn. Zo’n 13 à 14 jaar geleden is het bedrijf zich, naast de teelt van Freesia, ook gaan richten op exclusieve orchideeën. Die uitbreiding ging gepaard met flinke investeringen in duurzaamheid. Denk aan aardwarmteaansluitingen, een extra warmtepomp, zonnepanelen en systemen voor warmte- en koudeopslag.

Luuk van der Haak tussen Exclusieve Orchideeën in de kas.
Luuk van der Haak tussen Exclusieve Orchideeën in de kas.

Inmiddels is Bos Flowers & Orchids uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht binnen de branche én in de regio. Niet alleen vanwege de prachtige producten die ze telen, maar ook dankzij de uitbreiding met een fysieke winkel, waar mensen van heinde en verre langskomen voor een orchidee. We wilden meer weten over dit bijzondere bedrijf en gingen in gesprek met Luuk van der Haak, verantwoordelijk voor de productie bij Bos Flowers & Orchids.

Kun je iets over jezelf vertellen?

Zeker! Mijn naam is Luuk van der Haak en ik ben 27 jaar. Mijn carrière bij Bos Flowers & Orchids begon al op jonge leeftijd: als 14-jarige startte ik in de productie. Inmiddels ben ik doorgegroeid tot verantwoordelijke van alle orchideeënlocaties en het energiebeheer.

Hoewel ik niet uit een tuindersfamilie kom, ben ik letterlijk aan de overkant van deze locatie geboren. Daardoor is de tuinbouw me toch met de paplepel ingegoten. Na de havo was het voor mij dan ook een logische stap om een tuinbouwopleiding te volgen. Nog voordat ik mijn diploma op zak had, kwam er hier een functie vrij voor bedrijfsleider die me enorm aansprak. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen en daar heb ik geen moment spijt van gehad. In de tussentijd ben ik me ook gaan verdiepen in energiebeheer, een steeds belangrijker onderdeel van onze bedrijfsvoering, en het ontwikkelen van nieuw assortiment met exclusieve orchideeën. Ook houd ik me bezig met het opstarten van nieuwe locaties.

Over energiebeheer gesproken, wat kan je vertellen over jullie duurzaamheidsstrategie?

We zijn flink aan het investeren in verduurzaming. Alle locaties zijn volledig uitgerust met ledverlichting en de schermdoeken worden vervangen om de energie-efficiëntie verder te verbeteren. Ook in de productie wordt duurzaamheid serieus genomen. Zo hebben plastic hoezen plaatsgemaakt voor kartonnen covers. Deze zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar ook aantrekkelijker in de winkel. Daarnaast wordt er continu gezocht naar volledig biologische gewasbeschermingsmiddelen. Het mooie is dat, naarmate het team groeit, er ook meer ruimte ontstaat om zulke duurzame initiatieven verder te ontwikkelen. Iedereen draagt bij vanuit zijn of haar eigen expertise.

Want kun je nog meer vertellen over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren?

Anderhalf jaar geleden hebben we een belangrijke stap gezet door een locatie in Monster over te nemen. Een mijlpaal, want dit is de eerste uitbreiding buiten Poeldijk. Deze uitbreiding was een bewuste keuze, want in deze competitieve markt is het essentieel om te blijven groeien. Wat het werk mooi maakt, is dat we op elke locatie sterke teams hebben staan. Jonge mensen met ambitie, die dingen goed regelen en zorgen voor een fijne sfeer. Die teamspirit is echt de motor achter onze groei. De organisatie is bovendien heel vlak van structuur: iedere stem telt en iedereen wil elkaar helpen. Elke locatie heeft een eigen team, maar bij piekdrukte is er flexibiliteit om mensen tussen locaties te laten meewerken. Dat zorgt voor een sterke onderlinge samenwerking en een gedeelde verantwoordelijkheid.

Zelf ben ik ooit begonnen als bedrijfsleider teelt. Toen we ons assortiment uitbreidden, heb ik de verantwoordelijkheid voor een tweede locatie op me genomen.

TARANTULA XL CORAL (voor) & TARANTULA XL BRIGHT (achter)
TARANTULA XL CORAL (voor) & TARANTULA XL BRIGHT (achter)

Hoe ervaar je de samenwerking met Anthura?

We zijn blij met de samenwerking met Anthura. In 2022 zijn we begonnen met de teelt van Barrocco Red en inmiddels zijn er nog een stuk of 8 andere rassen van Anthura bij gekomen.

Ons doel is om een compleet assortiment van exclusieve orchideeën aan te bieden, maar alleen als we topkwaliteit kunnen garanderen. We testen elk nieuw product zorgvuldig om te zien of het past binnen onze strategie. Anthura zorgt voor een goede start met uniforme, gezonde en groeikrachtige planten. Wij doen er alles aan om daar een zo mooi mogelijk eindproduct van te maken. We onderscheiden ons daarbij in het aanbieden van exclusieve orchideeën met een hoog aantal knoppen en bloemtakken. Het is gaaf om te zien hoe goed dit door de handel gewaardeerd wordt!

De Barrocco serie van Anthura is daar een goed voorbeeld van: deze sluit perfect aan bij onze wensen en voldoet aan onze kwaliteitsstandaard. In drie jaar tijd heeft de markt laten zien dat er vraag naar is. Het is een luxeproduct voor de liefhebber, en de positieve reacties geven ons veel vertrouwen voor de toekomst.

Jullie zijn kortgeleden gestart met de Bos Orchid Store, waarbij jullie direct aan consumenten verkopen. Kan je daar wat over vertellen?

De wens om een eigen winkel te starten leefde al langer. Toen we de kwekerij in Monster overnamen - met een gunstige ligging en veel voorbijgaand verkeer - was dat hét moment. De locatie had een groot perceel vrij, wat het makkelijk maakte om een winkel in te richten. De Bos Orchid Store is ons visitekaartje. Het is een plek waar we consumenten laten zien wat we doen en hoe onze producten eruitzien. We geven er ook verzorgingstips mee én krijgen direct feedback terug, wat waardevol is voor onze teeltkeuzes.

De winkel loopt als een trein, mede dankzij het sterke team dat erop zit. Inmiddels zijn we ook gestart met de verkoop van vaste planten, als tweede fase. Die loopt mee met het tuinseizoen. Ondertussen blijven we de winkelindeling verbeteren, en wie weet volgen er in de toekomst nog meer vestigingen.

Bos Orchid Store, Emmastraat 55, 2681 RL Monster
Bos Orchid Store, Emmastraat 55, 2681 RL Monster

Hoe zie je de toekomst van het bedrijf?

Naast het ontwikkelen van nieuw assortiment dat past in ons merk Exclusiva Orchidea en verder groeien en uitbreiden van het bedrijf, ligt onze focus op het behouden van topkwaliteit in onze producten. Er liggen verder nog genoeg uitdagingen om op te pakken, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, veranderende consumenteneisen en internationale samenwerking.

Dat vraagt om constante aandacht en inzet, net als het op sterkte houden van ons team. Zonder onze mensen was de groei van de afgelopen jaren simpelweg niet mogelijk geweest, en daar ben ik ontzettend trots op.

Delen

Ook blooming happinews ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

DSC_0432