Colorful Hearts
Om uit te leggen wat het concept Colorful Hearts betekent, wil ik (Sander Smeding, Managing Director - International China) beginnen met het schetsen van de huidige markt in China. In de Chinese markt heeft de kleur rood veel betekenis; het symboliseert geluk en voorspoed. Het is dus niet verwonderlijk dat rode Anthuriums een zeer populair gewas zijn in China. Ze worden veel gebruikt in plantdecoraties (indoor landscaping); niet alleen vanwege hun roodgekleurde bloemen, maar ook vanwege hun uitstekende houdbaarheid.

Indoor landscaping is erg populair in China. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dit organiseren voor (publieke) binnenruimtes via een abonnementsysteem, waarbij planten niet worden gekocht maar gehuurd. Denk aan plaatsen zoals winkelcentra, treinstations, luchthavens, hotels en kantoren met grote entreehallen.
Deze toeleveringsketen voor indoor landscaping omvat telers, groothandels die zich uitsluitend richten op Anthurium potplanten en de bedrijven die het abonnementsysteem aanbieden en de landscapingdiensten regelen. De vraag naar potanthuriums is duidelijk: potmaat 14 cm of groter, en natuurlijk de kleur rood. Dit leidt ertoe dat maar liefst 90% van alle geproduceerde potanthuriums hun weg vinden naar de indoor landscaping scene, waardoor telers voornamelijk rode variëteiten produceren.
Maar tijdens de opkomst van online verkoop van bloemen en planten werd duidelijk dat verschillende gewassen succesvol online werden verkocht en gedistribueerd, terwijl potanthuriums achterbleven. Tijdens evenementen waar de eindconsument aanwezig was—of het nu tijdens een bezoek aan onze showroom in Kunming was of op beurzen waaraan we deelnamen—werd duidelijk dat de persoonlijke interesse van de consument in Anthuriums gericht was op kleinere potmaten en alle kleuren behalve rood.

Wanneer een consument een plant als cadeau koopt, worden de rode kleur en de grote potmaat nog steeds geprefereerd. Maar wanneer een consument een plant voor eigen gebruik wil kopen, is rood helemaal niet in trek en zijn kleinere potmaten wat ze zoeken. Rood is overal aanwezig en wordt gezien als een belangrijke kleur, maar voor eigen gebruik willen mensen juist iets dat afwijkt in kleur. Daarom zullen consumenten bij het online zoeken niet specifiek naar rood kijken. Aangezien de markt voor particuliere consumptie toeneemt en de markt voor indoor landscaping stabiel is of zelfs afneemt door economische neergang, moeten we nieuwe manieren vinden om kant-en-klare planten te promoten, vooral voor de particuliere consument.
Om de behoeften en de te nemen stappen beter te begrijpen, hebben we in 2024 marktonderzoek gedaan. Het resultaat hiervan evolueerde naar ons concept Colorful Hearts. Hiermee benadrukken we de hartvorm van onze Anthurium variëteiten en hun verschijning in vele verschillende kleuren.

Daarnaast hopen we de Anthurium meer emotionele eigenschappen te geven, de koopervaring voor consumenten te verbeteren en hen meer emotionele waarde te bieden. Het “hart (心)” in Colorful Hearts benadrukt de oprechtheid en zorg die in elk aspect wordt gestoken, van het selecteren van de variëteit tot het decoreren van de pot, met de hoop de pure emoties erin te verwerken. De “taal (语)” wordt overgebracht door de bloemen zelf, die de oprechte boodschap van de afzender aan de ontvanger uitdrukken. Bovendien, zoals de Engelse naam Colorful Hearts suggereert, hebben ze een kleurrijk uiterlijk, waarbij elke kleur overeenkomt met een emotie, wachtend om gevoeld te worden.
Op de IPM-beurs in Shanghai hebben we dit concept geïntroduceerd, wat de interesse wekte van enkele grote retailers, zowel online als offline. Met dit concept zullen we onze klanten kunnen ondersteunen in de verkoop aan toeleveringsketens die zich richten op eindconsumptie. Kijkend naar de USP’s van potanthuriums, verpakt in het Colorful Hearts concept, zijn we ervan overtuigd dat steeds meer eindconsumenten een Anthurium plant kiezen om hun leefruimtes te decoreren.
