Online verkoop van Orchideeën in Azië: de stem van de consument
Orchideeën behoren met hun exotische en exclusieve uitstraling tot de top van de sierteeltsector. Het is dan ook een groot voorrecht om hier dagelijks mee te werken. Orchideeën hebben een brede genetische basis, die in het plantenrijk zelfs als grootste wordt omschreven. Technisch gezien is er in de veredeling veel mogelijk, mits tijd geen beperkende factor is. Maar hier schuilt ook het grote gevaar: is de consument echt geïnteresseerd in de vele honderden variëteiten die we als orchideeënsector op de markt brengen?

Als veredelaar en teler ben je geneigd hier 'ja' op te antwoorden. Het is immers een enorme (technische) prestatie die we samen leveren. Toch is het goed om bij deze vraag stil te staan. Naarmate de markt transparanter wordt door verkoop via online platforms, zal de stem van de consument ook steeds meer impact hebben. Dit kan leiden tot vreemde situaties: een potmaat van 9 cm die meer opbrengt dan een potmaat van 12 cm, of een Phalaenopsis met een laag aantal bloemen maar een bijzondere kleur die meer opbrengt dan een standaardvariant.
Online verkoop via platformen
Wereldwijd zien we een toename van de online verkoop via platformen, met als koploper de Aziatische markt. Er zijn al telers in Azië die jaarlijks meer dan 500.000 Orchideeën verkopen via platforms als TikTok, WeChat en Alibaba. Wat betekent de toename van online verkoop voor het aanbod? Ten eerste zal de consument door webshops en livestreams een breder scala aan kleuren en vormen opmerken. We zullen daardoor steeds meer en sneller de werkelijke voorkeuren en behoeften van de consument leren kennen. Ten tweede betekent online verkoop ook een andere manier van logistiek. We moeten het assortiment bestand maken tegen schudden (geen horizontale takken, kortere bloemstelen), kou en hitte. Dit vereist meer inspanningen van de veredelaar om een hoog succespercentage te behalen.
Inspelen op wensen consument
Bovenstaande doet ons beseffen dat wij, veredelaar en teler, ons (nog) meer moeten verdiepen in wat de werkelijke behoeften van de consument zijn, en hoe we die nog gerichter kunnen aanspreken. De toename van online verkoop van Orchideeën geeft meer inzicht in de voorkeuren van de consument. Een nieuwe kans waarop wij als veredelaar zeker op inspelen. Dit proberen we te doen door goed te kijken naar de wereldwijde trends op het gebied van kleuren, maar ook trends op het gebied van wonen, werken en vrije tijd. Out-of-the-box denken wordt hierbij aangemoedigd.

De juiste persoon op het juiste moment
Een nieuw ras of concept dat aansluit op de actuele behoeften van de consument is nog geen garantie voor succes. Het moet immers ook de persoon bereiken voor wie het bedacht of ontwikkeld is. En daar ligt ruimte voor verbetering: op een verkooppunt wordt namelijk niet altijd het product aangeboden dat (volledig) aansluit bij de wensen en behoeften van die specifieke consument. Alleen met een 100% match halen we het maximale uit de markt. Hier liggen nog volop kansen als we met z'n allen hier tijd en energie in blijven steken.
